• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
اختلال‌های رفتاری و یادگیری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1 ((1396))
شماره شماره 1
زمستان 1396، صفحه 1-81
ارجمندنیا, علی اکبر, حسینی, افضل‌السادات, ولی زاده, سمیه. (1396). تاثیر آموزش خود تنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین. اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1(1), 12-24.
علی اکبر ارجمندنیا; افضل‌السادات حسینی; سمیه ولی زاده. "تاثیر آموزش خود تنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین". اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1, 1, 1396, 12-24.
ارجمندنیا, علی اکبر, حسینی, افضل‌السادات, ولی زاده, سمیه. (1396). 'تاثیر آموزش خود تنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین', اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1(1), pp. 12-24.
ارجمندنیا, علی اکبر, حسینی, افضل‌السادات, ولی زاده, سمیه. تاثیر آموزش خود تنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین. اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1396; 1(1): 12-24.

تاثیر آموزش خود تنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین

مقاله 2، دوره 1، شماره 1، زمستان 1396، صفحه 12-24  XML اصل مقاله (3.47 MB)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسندگان
علی اکبر ارجمندنیا email 1؛ افضل‌السادات حسینی2؛ سمیه ولی زاده3
1دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2دانشیار گروه مبانی فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
3کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه تهران
تاریخ دریافت: 16 مهر 1396،  تاریخ بازنگری: 19 آذر 1396،  تاریخ پذیرش: 16 دی 1396 
چکیده
خودتنظیمی امر مهمی در موفقیت دانش اموزان است.هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان تیزهوش با موفقیت تحصیلی پایین بود، بدین منظور نمونه ای به حجم 30 نفر از دانشآموزان دختر تیزهوش (15 نفر آزمایشی و 15 نفر کنترل) دوره راهنمایی مدرسه تیزهوشان پارسآباد با روش گزینش هدفمند، انتخاب و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به وسیله پرسشنامه های خودتنظیمی دانش آموز، زیمرمن و پونز (1986) و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (1991) ارزیابی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کواریانس حاکی از آن بود که دانش آموزان تیزهوش با موفقیت تحصیلی پایین که در جلسات آموزشی استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شرکت کرده بودند بعد از اتمام جلسات آموزشی به طور معنیداری نمرات کاهش یافته ای در مشکلات رفتاری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون کسب کردند. همچنین، اندازه اثر آموزش متغیر نسبتا قدرتمند بود. درکل، یافته های این پژوهش حاکی از این است که آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی برای کاهش مشلات رفتاری دانش آموزان تیز هوش با موفقیت تحصیلی پایین قابل توصیه است.
کلیدواژه‌ها
تیزهوش؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ مشکلات رفتاری؛ پیشرفت تحصیلی پایین
عنوان مقاله [English]
The Effect of Emotional Self-Regulation Training on Decreasing Behavioral Problems in Gifted Students with Minor Educational Achievements
نویسندگان [English]
Ali Akbar Arjmandnia1؛ Afzal Sadat Hosseini2؛ Somayeh Valizadeh3
1Department of psychology and education for exceptional children, psychology and education faculty, University of Tehran
2Associate prof.
3MA
چکیده [English]
Emotional self-regulation is important component in educational achievement.The main purpose of current study was investigating of the effect of the emotional self-regulation training on decreasing the behavioral problems in gifted students with minor educational achievements. To do so, thirteen female gifted students from Pars Abad middle school were chosen using objective sampling and they were randomly assigned to experimental and control groups (15 for each). All examinees responded to Self-regulation in student’s questionnaire (1986) and Achenbach child behavioral inventory (1991) in pretest and post measurement. Analyzing the data using ANCOVA showed that gifted students with minor educational achievements in experimental group have improvement in behavioral problems. The effect size of treatment implied that there is relatively strong association between the treatment and dependent variables. In sum, results of current study implied that instructing learning strategies for self-regulation is advisable for improvement of behavioral problems of gifted students with minor educational achievements.
کلیدواژه‌ها [English]
Gifted students, Self-regulating strategies, Behavioral Problems, minor educational achievement
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 753
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 488
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.