• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
اختلال‌های رفتاری و یادگیری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1 ((1396))
شماره شماره 1
زمستان 1396، صفحه 1-81
کشاورز افشار, حسین, صفاری فرد, راضیه, برابری, اصغر. (1396). تأثیرآموزش والدین بر مهارت‌های جتماعی و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی. اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1(1), 25-37.
حسین کشاورز افشار; راضیه صفاری فرد; اصغر برابری. "تأثیرآموزش والدین بر مهارت‌های جتماعی و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی". اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1, 1, 1396, 25-37.
کشاورز افشار, حسین, صفاری فرد, راضیه, برابری, اصغر. (1396). 'تأثیرآموزش والدین بر مهارت‌های جتماعی و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی', اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1(1), pp. 25-37.
کشاورز افشار, حسین, صفاری فرد, راضیه, برابری, اصغر. تأثیرآموزش والدین بر مهارت‌های جتماعی و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی. اختلال‌های رفتاری و یادگیری, 1396; 1(1): 25-37.

تأثیرآموزش والدین بر مهارت‌های جتماعی و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی

مقاله 3، دوره 1، شماره 1، زمستان 1396، صفحه 25-37  XML اصل مقاله (3.35 MB)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسندگان
حسین کشاورز افشار email 1؛ راضیه صفاری فرد2؛ اصغر برابری3
1استادیار دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3دانشگاه آزاد، ساری، ایران
تاریخ دریافت: 05 مهر 1396،  تاریخ بازنگری: 09 آذر 1396،  تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1396 
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش والدین بر مهارت‌های اجتماعی کودکان و مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی می‌باشد. شیوه این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مادرانی بودند که کودکان خود را به مهد کودک‌های شهر آمل آورده بودند. از این بین 30 نفر انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش در طی 8 جلسه، در مدت تقریبا 2 ماه، هفته ای یک جلسه برنامه آموزش والدین را دریافت نمودند. داده‌ها با استفاده از پرسش نامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) ومقیاس فرم معلم مشکلات رفتاری ایشنباخ (1991) جمع آوری شده و با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از اثر گذاری آموزش والدین بود و بین دو گروه آزمایش و کنترل در مهارت‌های اجتماعی وکاهش مشکلات رفتاری کودکان در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. برنامه آموزش والدین بر بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان بسیار موثر است. می‌توان از این برنامه را در مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی برای بهبود رفتار کودکان استفاده کرد.
کلیدواژه‌ها
آموزش والدین؛ مهارت های اجتماعی؛ مشکلات رفتاری؛ کودکان پیش دبستان
عنوان مقاله [English]
The Effect of parent training on preschool children's social skills and behavioral problems
نویسندگان [English]
hossein keshavarz afshar1؛ Razieh Safari fard2؛ Asghar Barabari3
1Assistant Professor, Department of Educational Psychology and Counseling, University of Tehran, Tehran, Iran
2Department of Educational Psychology and Counseling, University of Tehran, Tehran, Iran
3Azad university, Sari,Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the effect of parental training on preschool children's social skills and behavior problems. This study is a quasi-experimental research, pretest-post with control group. The population consisted of all mothers who brought their children to kindergartens in Amol. Of these, 30 were selected and were placed in two experimental and control groups. The experimental group in 8 sessions, over a period of approximately 2 months, received parent training sessions each week. Data were collected by using social skills Gresham and Elliott (1990) and a scale teacher’s behavioral problems Ayshnbakh (1991) questionnaires and were analyzed using statistical tests. Result of this research show efficiency of parent training program and there was a significant different between post test results in two groups. Parental training program on improving social skills and reduce behavioral problems in children is very effective. This program can be used in kindergartens and preschools to improve children's behavior.
Key words: parental training, social skills, behavior problems, preschool children's.
کلیدواژه‌ها [English]
parental training, Social Skills, Behavior Problems, preschool children's
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 421
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.